Göta studentkår i SvD Debatt: "Sluta att underfinansierad högskolan"
Otillräcklig finansiering av högskolan leder till försämrad kvalitet. Nu vill vi att regeringen höjer ersättningsbeloppen, skriver Linn Svärd och Araz Farkosh.
Hög utbildningskvalitet och tillräckliga resurser går hand i hand. För att svensk utbildning ska kunna hålla hög kvalitet behöver resurstilldelningssystemet vara utformat så att ersättningen för utbildningen motsvarar utbildningens kostnader.
Men dagens system ser inte ut så. Som det är nu får universitet och högskolor årliga anslag som inte motsvarar de stigande kostnaderna. Ersättningsbeloppen för utbildningsområdena är alldeles för låga. Med sådana förutsättningar går det inte att bibehålla hög kvalitet. Därför behövs en systemförändring.
På Göteborgs universitet har det funnits ett långtgående problem med få lärarledda timmar
Regeringens ambition om att Sverige ska vara en ledande kunskapsnation rimmar illa med att vi har minst antal lärarledda undervisningstimmar i Europa. I snitt har vi elva lärarledda timmar per vecka, enligt undersökningen Eurostudent. Antalet lärarledda timmar varierar också mellan olika utbildningsområden, där vissa studenter kan ha så få som sex till sju lärarledda timmar i veckan. På Göteborgs universitet har det funnits ett långtgående problem med få lärarledda timmar, främst på de humanistiska och samhällsvetenskapliga fakulteterna. Ett exempel är utbildningen i sociologi som i genomsnitt har fem till sex lärarledda timmar i veckan.
Självstudier fungerar bra för vissa men inte för alla. Självklart ska studenter ta ansvar för sin egen inlärning, men självstudier kan inte ersätta kunskapsutbytet mellan lärare och student. Lärarledd tid är även viktig för att undervisningen ska vara förankrad i aktuell forskning.
De minskande resurserna går också ut över universitets- och högskolelärarna. Trots den låga undervisningstiden så ökar deras arbetsbörda. Lärarna är stressade och det är näst intill omöjligt för många av dem att hinna med sina arbetsuppgifter under arbetstid, enligt en rapport av Sveriges universitetslärare och forskare. Det är inte rimligt att lärarna ska må dåligt och arbeta gratis för att hinna med. Hur ska undervisningen kunna hålla hög kvalitet med dessa förutsättningar?
Vi får den kvalitet som vi betalar för. Det är Sveriges framtida kompetens som just nu utbildas på lärosätena och den måste politikerna vara villiga att investera i. Hur ska vi annars klara av exempelvis klimatomställningen? Det vore en björntjänst för samhället att ha en högre utbildning som inte håller måttet på grund av bristande resurser.
Sverige ska ha en hög utbildningskvalitet. Höjd kvalitet får vi genom att täcka de faktiska kostnaderna för utbildningen. Vi uppmanar därför regeringen att höja ersättningsbeloppen.
Linn Svärd
ordförande Sveriges förenade studentkårer
Araz Farkosh
ordförande Göta studentkår