Hoppa till huvudinnehåll
Linn Svärd och Araz Farkosh

Göta studentkår i SvD Debatt: "Sluta att underfinansierad högskolan"

Otillräcklig finansiering av högskolan leder till försämrad kvalitet. Nu vill vi att regeringen höjer ersättnings­beloppen, skriver Linn Svärd och Araz Farkosh.

 

Hög utbildningskvalitet och tillräckliga resurser går hand i hand. För att svensk utbildning ska kunna hålla hög kvalitet behöver resurs­tilldelnings­systemet vara utformat så att ersättningen för utbildningen motsvarar utbildningens kostnader.

Men dagens system ser inte ut så. Som det är nu får universitet och högskolor årliga anslag som inte motsvarar de stigande kostnaderna. Ersättnings­beloppen för utbildnings­områdena är alldeles för låga. Med sådana förutsättningar går det inte att bibehålla hög kvalitet. Därför behövs en system­förändring.

På Göteborgs universitet har det funnits ett långt­gående problem med få lärar­ledda timmar

Regeringens ambition om att Sverige ska vara en ledande kunskaps­nation rimmar illa med att vi har minst antal lärar­ledda undervisnings­timmar i Europa. I snitt har vi elva lärar­ledda timmar per vecka, enligt under­sökningen Euro­student. Antalet lärar­ledda timmar varierar också mellan olika utbildnings­områden, där vissa studenter kan ha så få som sex till sju lärar­ledda timmar i veckan. På Göteborgs universitet har det funnits ett långt­gående problem med få lärar­ledda timmar, främst på de humanistiska och samhälls­vetenskapliga fakulteterna. Ett exempel är utbildningen i sociologi som i genom­snitt har fem till sex lärar­ledda timmar i veckan.

Självstudier fungerar bra för vissa men inte för alla. Självklart ska studenter ta ansvar för sin egen inlärning, men själv­studier kan inte ersätta kunskaps­utbytet mellan lärare och student. Lärarledd tid är även viktig för att under­visningen ska vara förankrad i aktuell forskning.

De minskande resurserna går också ut över universitets- och högskole­lärarna. Trots den låga undervisnings­tiden så ökar deras arbets­börda. Lärarna är stressade och det är näst intill omöjligt för många av dem att hinna med sina arbets­uppgifter under arbetstid, enligt en rapport av Sveriges universitets­lärare och forskare. Det är inte rimligt att lärarna ska må dåligt och arbeta gratis för att hinna med. Hur ska under­visningen kunna hålla hög kvalitet med dessa förutsättningar?

Vi får den kvalitet som vi betalar för. Det är Sveriges framtida kompetens som just nu utbildas på lärosätena och den måste politikerna vara villiga att investera i. Hur ska vi annars klara av exempelvis klimat­omställningen? Det vore en björntjänst för samhället att ha en högre utbildning som inte håller måttet på grund av bristande resurser.

Sverige ska ha en hög utbildnings­kvalitet. Höjd kvalitet får vi genom att täcka de faktiska kostnaderna för utbildningen. Vi uppmanar därför regeringen att höja ersättnings­beloppen.

Linn Svärd
ordförande Sveriges förenade studentkårer

Araz Farkosh
ordförande Göta studentkår

Fler nyheter