 
Den nya AI-funktionen ChatGPT har väckt många reaktioner i skolvärlden efter att elever använt funktionen för att skriva sina uppsatser. ChatGPT är en AI som kan användas för att skriva hemuppgifter, få svar på frågor, eller skapa lektionsplaneringar. Vissa anser att AI erbjuder många nya möjligheter för undervisningen, och att det är upp till skolorna att anpassa sig efter den nya teknologin. Andra menar att det är bättre att förbjuda funktioner som ChatGPT för att undvika ökat fusk i skolan. Hur frågan om ChatGPT besvaras kan mycket väl sätta grunden för hur skolan kommer att formas av ny teknologi.
 
Vad är ChatGPT? 
ChatGPT är en artificiell intelligens chatbot baserad på en språkmodell som kan användas för flera funktioner, till exempel för att skriva texter och svara på frågor. Att använda ChatGPT är både snabbt och enkelt, det räcker med att ställa en fråga till botten för att få ett svar nästan omedelbart. Boten har blivit känd för sin goda språkliga förmåga och för att ge välutvecklade svar, men har fått viss kritik för felaktiga fakta och för att den kan användas för att fuska i skolan. 
Hur används det i skolan?
Den nya AI-funktionen har gjort det lättare för elever på alla nivåer att fuska med sina inlämningsuppgifter. Det kan vara svårt för lärare att avgöra vem som faktiskt har skrivit inlämningarna då funktionen är så pass bra att det inte alltid går att se att den inte är skriven av en människa. Konsekvenserna av denna nya funktion har börjat leda till att hemuppgifter inte längre är tillförlitliga då eleverna alltid har tillgång till svaren. Risken för fusk är omtalat och något som redan skett. På universitet i Uppsala upptäcktes att en student fuskat och använt ChatGPT till att skriva en litteraturöversikt. Fusket avslöjades trots att litteraturöversikten såg trovärdig ut eftersom information i texten var felaktig och påhittad. ChatGPT kan dock även vara en tillgång, särskilt för lärare som kan generera lektionsplaneringar och material med funktionen. 
Diskussion
Olika åsikter har cirkulerat kring användning av ChatGPT i skolan. Flera lärare har uttryckt en oro kring nya möjligheter för elever att fuska, medan vissa är mer positivt inställda och ser funktionen som en möjlighet. NO-läraren Anders Enström säger till Skolvärlden: "Mitt intryck är att vi får ett verktyg som kommer att ändra hela skolan”. Han menar att man borde testa och hitta strategier för att kunna använda ChatGPT i skolan. Alla lärare håller dock inte med Enström. Vissa lärare vill förbjuda funktionen helt och sluta betygsätta hemuppgifter då man inte med säkerhet kan veta vem som skrivit den. Lärare har även lyft oro över vad tjänsten gör med bildningen hos eleverna och hur mycket eleverna verkligen kommer lära sig av att ställa frågor till en AI. 
Läs mer här: 
https://skolvarlden.se/artiklar/lararens-radsla-att-ai-boten-forbjuds-i-skolan 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rl51pm/textrobotfusk-kan-motas-med-farre-hemuppgifter-i-skolan
 
        
    