Hoppa till huvudinnehåll
A med ett plus och en symbol för virus
Högre betyg trots pandemi
Tom Holtorf

Betygen för elever på både högstadiet och gymnasiet har ökat under 2021 trots att undervisningen har varit digital under stora delar pandemin, rapporterar Skolverket. Skolverket menar att betygen tyder på att skolan har anpassat sig väl till distansundervisning, men kritik har väckts om årets betyg egentligen stämmer överens med elevers kunskapsintag. 

 

Hur mycket har betygen ökat?
Enligt skolverket ska pojkars betyg i 9:an ökat med 0,3 procentenheter, medan betygen för flickor förblivit ungefär densamma. På gymnasiet har antalet elever som tagit sin gymnasieexamen inom tre år ökat med 1,2 procentenheter. Den främsta förändringen syns dock hos nyanlända, där andelen nyanlända som är behöriga till gymnasiet ökat med hela 2,3 procentenheter sedan 2020. 



 Tagen från Skolverket - Preliminär betygsstatistik våren 2021


Skolverkets förklaring
Peter Fredrikson, generaldirektör för Skolverket, påstår att de relativt höga betygen visar på att svensk skola har haft en god anpassning till nedstängningen under pandemin.

‘’Att betygen verkar ligga stabilt kan tyda på att både lärare och elever har klarat detta tuffa år med pandemin på ett bra sätt. Ingen elevgrupp verkar ha påverkats mer negativt av pandemin än någon annan utifrån vad vi kan se i den preliminära betygsstatistiken’’ säger Fredriksson.


Kritik
Lärarnas riksförbund kritiserar skolverkets förklaring och menar att betygen inte reflekterar elevernas kunskapsintag det senaste året. ‘’Redan förra året hade vi en ganska stort tapp i undervisning, att det inte skulle märkas i betygsstatistiken tror vi inte riktigt på’’ säger Svante Tideman, vice ordförande för Lärarnas riksförbundet. 

 

Tideman menar även att brist på centrala prov kan ha påverkat lärarnas betygsättning: ‘’Eftersom man inte har haft de nationella proven att luta sig mot, så kanske man får misstänka att betygen inte riktigt motsvarar kunskaperna’’ förklarar han.


Christina Sandström, enhetschef på skolverket, bemöter kritiken för brist på centrala prov. Hon menar att bedömningsstöd från skolverket har använts som supplement för nationella prov istället: ‘’De ordinarie nationella proven är ju tvingande, det tillfälliga bedömningsstödet bygger på frivillighet. Men vi vet ändå att det användes mycket och att det har varit uppskattat.’’ 


Vill du läsa mer om rapporten? Gå in på länken.
https://www.skolverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2021-07-28-betygen-stabila-under-pandemin


Tom Holtorf
Lärarstudent och redaktör för Bambabladet