Hoppa till huvudinnehåll
Betygpapper med statistik på lärares syn på olika betygssystem
Nytt betygssystem på gymnasiet
Tom Holtorf & Emelie Sjölander


Regeringen har föreslagit att reformera betygssystemet från kursbetyg till ämnesbetyg. Elever får i nuläget betyg efter varje avslutad kurs, något som regeringen vill ändra till slutet av varje ämne. Tanken är att elevers prestationer ska ha störst vikt i slutet av varje ämne istället för att alla kurser är lika viktiga. Det finns dock kritik mot förslaget som menar att ämnesbetyg skulle öka elevernas stress och minska betygens reflektion av elevernas kunskaper. 

 

Vad är ämnesbetyg? 
Regeringen föreslår att införa ämnesbetyg på gymnasiet 2022, med en omställningsperiod på tre år. Förslaget innebär att kurser slås ihop till stora ämnen, likt grundskolans system, där slutgiltiga betyg sätts i slutet av ämnet. Elever kommer inte längre få ett fast betyg i slutet på varje kurs, utan kommer kunna höja och sänka sig i ämnen in på nästa år. Ämnesbetygen förväntas implementeras fullt i skolan 2025.


Varför införa ämnesbetyg?
Regeringen menar att elever anser att kursbetygen ses som orättvisa då prestationer i början av gymnasiet är likgiltiga till prestationer i slutet av gymnasiet. Dagens system uppmuntrar även fokus på betygssättning och bedömningen i undervisningen, något som regeringen vill ändra på. 

 

‘’Det nuvarande kurs betygssystemet innebär att slutliga och avgörande betyg sätts i ett ämne efter varje kurs, ibland redan efter första terminen, vilket bidrar till fragmentisering av lärandet och att mer fokus sätts på betygssättning än på undervisning och lärande.’’ skriver Nadja Yusuf, pressekreterare för regeringen. 
 

Statistik på hur lärare ser på ämnesbetyg
Fråga: Vilket betygssystem ställer sig gymnasielärare positiva till?


Kritik
Ämnesbetyg kan dock öka elevernas betygsstress. Enligt gymnasieläraren och författaren Daniel Sandin finns det bättre sätt att minska elevernas stress än att ha ännu en betygsreform. Han upplyser att elever som går trean på gymnasiet tenderar att vara skoltrötta och därför är det orättvist att eleverna förväntas prestera som bäst sista året. “Om man istället hade haft ämnesbetyg hade eleven fått ett enda betyg i slutet av sista kursen i svenska. I detta fall finns då en risk att ämnesbetyget skulle bli lägre än genomsnittet av de båda kursbetygen.” säger Sandin. 


Vill du läsa mer? Ta en titt på regeringens pressmeddelande!

 https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/08/amnesbetyg-infors-pa-gymnasiet-for-att-battre-spegla-elevers-kunskaper/

 

Tom Holtorf & Emelie Sjölander 

Redaktör och skribent för Bambabladet