 
Sedan höstterminen 2022 ingår det i läroplanen att alla ämnen ska bemöta och ta upp ämnet sexualitet, samtycke och relationer. Ett stort ämne, som för många är svårt och läskigt att tackla även med mycket utbildning. Detta ska ingå i lärarexamen på Göteborgs Universitet, för alla lärarprogram, men i vilken utsträckning står inte specificerat. Sexualitet, samtycke och relationer är ett svårt ämne, men samtidigt så otroligt viktigt. Det är ett sätt att arbeta inkluderande och utveckla elevernas förståelse om sig själv och varandra. Trots det finns det många på lärarprogrammet som inte ens har fått grunderna för att kunna utföra undervisningen på ett inkluderande sätt. Utan rätt förberedelse blir det lätt att man använder fel språk, inte tar upp rätt exempel eller har ett snedvridet fokus på undervisningen. 
 
Jag minns en föreläsning vi hade första terminen på utbildningen när föreläsaren pratade om heteronormativitet. En enda föreläsning. Det var mycket vi skulle hinna gå igenom, och tyvärr urartade diskussionerna halvvägs in. Föreläsaren hann inte ens ta upp hälften av innehållet. Det var först 3 år senare som jag fick höra att det var det enda lärarlinjen förväntades ge mig inom ämnet. En föreläsning skulle förbereda mig för att möta eleverna i skolan med alla deras frågor. I mitt fall fick jag även ett par till föreläsningar i mina ämnesstudier, men det fick verkligen inte alla ämnen. Vi känner inte oss redo, och i samtal med andra kurskamrater framgår att de inte heller känner sig redo att lyfta ämnen som dessa i undervisningen.
Sexualitet, samtycke och relationer är ett svårt men viktigt ämne. Det är ett sätt att arbeta inkluderande och utveckla elevernas förståelse om sig själv och varandra. Trots det finns det många på lärarprogrammet som inte ens har fått grunderna för att kunna utföra undervisningen på ett inkluderande sätt. Utan rätt förberedelse blir det lätt att fel språk används, att man inte tar upp rätt exempel eller att fokuset på undervisningen hamnar snett. Det kan i sin tur leda till att eleverna känner sig utanför. Universitetet försöker få in mer av detta ämne för de som börjar utbildningarna nu till hösten och framöver, men har inga planer på att kompensera för bristen i utbildningen för de som tar examen innan dessa ändringar infördes. Därför har vi i Peaches tagit tag i att RFSU ska komma och föreläsa under våren om ämnet och hur det kan implementeras i alla olika ämnen i skolan. Om du känner som vi, och inte heller är redo, då bör du kolla in vårt event här:  https://fb.me/e/2CVrSM6Tn
Therese Edrud & Annika Gren
 
        
    