Hoppa till huvudinnehåll
Barn räknar matte på tavla bredvid ett schackbräde.
Schack på schemat
Tom Holtorf & Mats Görrel

Att ha schack som ett schemalagt ämne i skolan kan verka skumt, men på Essingeskolan är det en verklighet. I över 13 år har schack varit ett eget ämne på skolan, där eleverna får lära sig schackteori och spela schack mot varandra i olika scenarion. Tanken är att både förbättra elevernas problemlösningsförmågor i matematik och i andra ämnen, samt att öka elevernas lust att lära sig i skolan. Både lärare och elever uppskattar spelets närvaro på lektionerna, men forskare är oense kring schacks faktiska påverkan hos elevernas förmågor i problemlösning, och om det egentligen har en positiv effekt på elevernas prestationer.
 

 

Schack i skolan?
Schack har sedan länge varit ett populärt spel i alla åldrar, men att spela på lektionstid i skolan är synnerligen sällsynt. Ännu ovanligare är att schemalägga schack som ett eget ämne, något Essingeskolan gjort sedan 13 år tillbaka. Skolan undervisar i schack redan på lågstadiet, där eleverna får lära sig spelets regler genom förenklade övningar, som exempelvis att flytta olika pjäser över brädet. Efter att eleverna har lärt sig grunderna blir lektionerna mer utmanande, och undervisningen skiftar mot att inkludera schackteori och riktiga partier. Den allmänna känslan bland eleverna är att lektionerna både är roliga och lärorika, och många elever anser att de fått nytta av schack i andra ämnen. Lärarna har även sett en positiv förändring, både i elevernas skolresultat och sammanhållning.


Schack som integrationsverktyg
Maria Helle, mattelärare på Essingeskolan, förklarar att schack ger mer än bara ökade prestationer i skolan, det funkar även som ett verktyg för integration. Hon menar att många nyanlända som inte kan tala svenska har svårt att kommunicera med andra elever i klassen, men genom att spela schack tillsammans får eleverna ett nytt verktyg att interagera och föra barnen tillsammans utan att behöva kunna tala svenska. 


Ökar inlärningsförmåga av schack?
Sambandet mellan schackspel och inlärning har undersökts i flera internationella studier. Enligt vissa forskare visar studierna att schack leder till en högre förmåga i problemlösning, vilket ökar elevernas prestationer och skolresultat, framförallt inom matematik. Andra forskare menar dock att schackkunskaper inte gör eleverna bättre på något annat än att just spela schack och att det egentligen inte är mer gynnsamt än andra spel. Lärare på Essingeskolan anser att oavsett om schack bara är kul eller faktiskt har positiva effekter på elevernas förmågor i andra ämnen, så har spelet en viktig roll i skolan. Om eleverna blir mer motiverade att lära sig och har kul när de spelar schack uppnår ändå lektionerna sitt syfte. 


Vill du läsa mer? Ta en titt här!
https://www.dn.se/sport/schack-pa-schemat-gor-eleverna-battre-i-matematik/